Db., 2024.08.11.

(vasárnap délelőtt)

1Kor 11,2-16

A fejbefedés és a hajunk

Sorozat:

Vegyes, 2024-08.

 

Olv. 1Kor 11,2-16. A felolvasott Ige alapján most a fejbefedésről és a hajunkról lesz szó. Ezen belül a következő kérdésekről: 1. Miért kell ezzel foglalkoznunk? 2. Mit fejez ki, minek a jele a fejbefedés és a hajunk hossza? 3. Az ezzel kapcsolatban felmerülő kérdések.

 

1.)  Miért kell ezzel foglalkoznunk?

A hajunk hossza, fejbefedés. Miért foglalkozunk ezzel? Egyszerűen azért, mert az Ige foglalkozik vele, és egyértelmű elvárása van az Úrnak felénk ezen a területen is. Isten, a mi Teremtőnk, és J. Kr., Aki életét adta értünk így rendelkezett.

A felolvasott Ige meg is magyarázza ennek az okát, de most csak maradjunk ennél: Isten így akarja, és a hívő ember hajoljon meg Isten akarata előtt!

A hitetlenek nem hajolnak meg. Istennek nemcsak ez előtt az akarata előtt, hanem lassan mindent fel akarnak rúgni. Azt is, hogy különbség van férfi és nő között, és a hajunk, meg a fejbefedés is ide tartozik. Már régóta folyik a nők és a férfiak közti különbség elmosása a külső megjelenésben és az öltözködésben is. A nők kezdtek nadrágot viselni, rövidre vágatták a hajukat, mint a férfiak. A férfiak kezdtek hosszú hajat, fülbevalót és nyakláncot viselni, mint a nők. De ezek a külső dolgok az ember szívének a belső lázadásából fakadnak.

Aztán a felnövekvő nemzedékeknek ez már természetessé vált. Fel sem tűnik, hogy mit tesznek, hogy tudtukon kívül is Isten ellen lázadnak.

Három dolog miatt is fontosnak tartom, hogy most ezzel a kérdéssel foglalkozzunk.

1. Az elmúlt 5 alkalommal szó volt a bemerítésről, a kenyértörésről, és Izrael példáján az Úrhoz méltó magatartásról. Nem véletlen, hogy az 1Kor 10. részben és 11. részben a két kenyértörésről szóló igeszakasz közé van ez iktatva.

2. Az itt szóban forgó külső nagyon fontos belső tartalmat fejez ki, amit a mai korszellem erősen támad, és beszivárog, sőt néhol betör a gyülekezetekbe is.

3. A feljegyzéseimből úgy látom, hogy 1986-ban, majd 2000-ben volt szó erről az igeszakaszról. Akik akkor születtek, már 38 illetve 24 évesek. Azóta felnőtt egy új nemzedék, és közben új látogatók, új testvérek jöttek a gyülekezetbe.

 

2.) Mit fejez ki, minek a jele a fejbefedés és a hajunk hossza?

Azért szükséges ezeket sorba venni, mert semmit nem ér a külső forma megtartása, ha nem valóság az, aminek a jelzése, a kifejezése a fejbefedés és a hajunk hossza.

(1) A főségi sorrend.

1Kor 11:3 Akarom pedig, hogy tudjátok, hogy minden férfiúnak feje a Krisztus; az asszonynak feje pedig a férfiú; a Krisztusnak feje pedig az Isten.

Isten úgy rendelkezett, hogy Ő maga mindeneknek a feje, és mindenkit valamilyen főség alá sorolt. Az asszony feje a férfi, a férfi feje: Krisztus. Krisztus feje Isten.

J. Kr. mindig, mindenben alá rendelte magát az Atyaisten akaratának. Akkor is, amikor nagyon nehéz volt, és az életébe került. Tudta, hogy Isten szeretet.

Az Úr azt várja el a férfiaktól, hogy rendeljék alá magukat mindenben J. Kr. akaratának. Akkor is, ha nehéz, mert az a jó, annak áldása lesz. A nőktől azt várja el, hogy rendelje magát alá a férfi akaratának. A lány az apja akaratának, a férjes nő a férje akaratának, a gyülekezetben minden nő a férfiak akaratának. De mivel a férfiak Kr.-nak, Kr. pedig Istennek rendeli magát alá, így az a nőtestvér, aki férfinek rendeli alá magát, tulajdonképpen Kr.-nak és Istennek engedelmeskedik, és ebből az engedelmességből mindig áldás fakad.

4.v.: Minden férfiú, aki befedett fővel imádkozik, avagy prófétál, megcsúfolja az ő fejét. Ha a férfi befedi a fejét, amikor imádkozik, vagy prófétál, Igét hirdet, akkor olyan, mintha Kr.-t, az ő fejét takarná el, hogy ne Kr. legyen látható, hanem a ffi. Ez nyilvánvaló megcsúfolása Kr.-nak, mert az Ő nevében imádkozunk, és Őt hirdetjük, mintegy Belőle szólunk, amikor az Igét hirdetjük.

Tehát a férfi be nem fedett feje annak a jele, annak az elismerése, hogy az ő feje J. Kr., és ő Kr.-t tiszteli, szereti, Neki engedelmeskedik, Őt nem akarja megcsúfolni.

(2) A dicsőségi sorrend.

1Kor 11:7 Mert a férfiúnak nem kell befednie az ő fejét, mivel ő az Istennek képe és dicsősége; de az asszony a férfiú dicsősége.

A dicsőségi sorrend éppen ellentétes a főségi sorrenddel: Az asszony (a nő) a férfi dicsősége, a férfi Isten dicsősége. Tehát a férfi ne fedje be a fejét, hogy látható legyen Isten dicsősége, amiben benne van J. Kr. dicsősége is. Viszont az asszony (a nő) fedje be a fejét, hogy ne a férfi dicsősége legyen látható!

(3) A teremtési sorrend.

1Kor 11:8-10 Mert nem a férfiú van az asszonyból, hanem az asszony a férfiúból. Mert nem is a férfiú teremtetett az asszonyért, hanem az asszony a férfiúért. Ezért kell az asszonynak hatalmi jelt viselni a fején az angyalok miatt.

Ez a hatalmi jel a befedett fej, ami azt jelzi, hogy az asszony (a nő) tiszteletben tartja Isten teremtési rendjét. Azt, hogy Isten először férfit teremtett, Ádámot, és az asszonyt, Évát a férfiből vette ki, hogy a férfi segítőtársa legyen. Tehát az asszony a férfiúért teremtetett. A fejbefedéssel az asszony (a nő) ezt is elismeri.

(4) A fej befedése az angyalok miatt is van.

Az angyalok jelen vannak a gyülekezeti alkalmakon, de jelen vannak, bárhol is imádkozunk, avagy prófétálunk. Látják, hogy egy nőtestvér hordja-e a hatalmi jelt, be van-e fedve a feje. Vagyis elismeri-e, hogy Isten a férfi alá rendelte. Mit mondhat egy szent angyal, ha egy nőtestvért rövid hajjal, vagy a fej befedése nélkül lát? Talán azt: Mi engedelmeskedünk az Úrnak, ő pedig, akiért Isten Fia meghalt, miért nem engedelmeskedik? Mit szólhat egy gonosz angyal, egy démon? Talán azt: No lám, Isten gyermekei ugyanúgy lázadnak az Úr ellen, mint mi!

Fontos megjegyzés! Az alárendelés nem alacsonyabb rendűséget jelent, hanem az isteni rendbe való beilleszkedést. Emlékezzünk, J. Kr. is alá van rendelve Istennek, ugyanakkor Ő egy az Atyával, és úgy kell tisztelni, mint az Atyát! Ján 5:23a Hogy mindenki úgy tisztelje a Fiút, miként tisztelik az Atyát.

(5) Mire tanít a természet?

1Kor 11:14-15 Avagy maga a természet is nem arra tanít-e titeket, hogy ha a férfiú nagy hajat visel, csúfsága az neki? Az asszonynak pedig, ha nagy haja van, ékesség az neki; mert a haj fátyol gyanánt adatott neki.

Az asszonyok (nők) nagy haja, fátyol. Vagyis befedi a fejet, ahogy a fátyol vagy a kendő befedi. Egyúttal ékessége is a hosszú haj. Nyilván, ha levágja a haját rövidre, akkor már nem fátyol, és nem is ékessége!

Ezzel szemben a férfi hosszú haja csúfság, mert olyan, mintha befedné a fejét, mintha sapkát, kalapot hordana. Csakhogy a hosszú hajat nem tudja letenni, mint a kalapot imádkozáskor vagy prófétáláskor.

Gondoljuk meg, hogy itt a teremtés és a természet rendjéről van szó. A hitetlen férfinek is csúfság a hosszú haj, és a hitetlen nőnek is a rövid haj. Isten lenéz a földre, és látja, hogy az Ő képére teremtett ember ezen a területen is elcsúfította magát. Lehet, hogy az emberek előtt szép a nők rövid haja, de Isten előtt csúfság, mert a bűn miatt a szíve is csúf, szennyes, Isten ellen lázadó.

 

3.) Az ezzel kapcsolatban felmerülő kérdések

(1) Ez az Ige ránk is vonatkozik, nem csak a korinthusiakra?

Azért kérdezem, mert már Igével szolgáló testvérektől is hallottam, hogy ez csak abban a társadalmi helyzetben, abban az időben volt érvényes, ma már nem számít ilyen külsőség, mert Isten a szíveket vizsgálja. De kérdezem: Ma már nem feje a férfinek J. Kr.? Megváltozott talán a teremtési sorrend és a természet rendje? Ma már nem látnak minket az angyalok? Ma már nem érvényes mindez? De bizony mind érvényes, hiába lázad ellene az ember!

Vagy: Ugyanebben a részben van leírva a kenyértörés. Az sem vonatkozik ránk?

Vagy: Miért nem probléma egyetlen hívő férfinek sem, hogy levegye a sapkáját a gyülekezetben, vagy amikor imádkozik? Miért csak a nőknek probléma? Megmondom miért: 1Tim 2:14 Ádám nem csalattatott meg, hanem az asszony megcsalattatván, bűnbe esett. Az asszonyok, a nők fogékonyabbak a kísértésre.

(2) Miért rendelkezett Isten az ószövetségben másképpen?

Ugye a papoknak süveget kellett hordaniuk a szent helyen. Vagy a nazíroknak meg kellett növeszteniük a hajukat férfi létükre. Igaz, hogy minden férfiúnak feje a Krisztus, de az ószövetségben még nem lett nyilvánvalóvá J. Kr. Még elrejtve volt, amivel egyezik a férfiak befedett feje.

(3) Ha egy nőtestvér nem imádkozik, nem prófétál, akkor is fedje be a fejét?

A gyülekezetben igen. Mert a kenyértörés maga imádat, az éneklés is ima. Igehirdetés közben sokszor felszáll belőlünk egy-egy ima, hogy Uram, hadd értsem meg, munkálkodj bennem és másokban is! Adjad a Te kijelentésedet! Ha pedig más imádkozik, és arra én is áment mondok, az olyan, mintha én is imádkoznék.

(4) Megoldás-e az, ha hogy ha egy nőtestvér nem akarja befedni a fejét, akkor megnyíretkezik? A 6. vers szerint: „Mert ha az asszony nem fedi be fejét, nyiretkezzék is meg”.

Ez nem megoldás, mert azt olvastuk: éktelen dolog az asszonynak megnyiratkozni vagy megborotváltatni. Márpedig az is meg van írva, hogy a hívők közt és a gyülekezetben: Mindenek ékesen és jó renddel legyenek”. (1Kor 14:40)

(5) Helyes-e, ha egy nőtestvér csak szokásból, vagy másokra való tekintettel fedi be a fejét? Vagy amelyik gyülekezetben ez a szokás, ott befedi a fejét, ahol más a szokás, ott nem fedi be, mert „nem akar kilógni a sorból”.

Szokásból vagy másokhoz való alkalmazkodás miatt senki ne fedje be a fejét, mert ha csak e miatt teszi, hazugság, amit tesz, márpedig hazudni bűn és éktelen dolog. De amelyik nőtestvér egyszer megértette, hogy mit jelent a fejének befedése, az vállalja az isteni rend elfogadásának ezt a kifejezését akárhol van!

 

Befejezés

A kérdést, amiről szó volt, sokan másképpen látják, másként gyakorolják. Mi erről senkivel nem vitatkozunk. Olv. 16. v.! Az Ige nem vitatkozásra való. Egyetlen nőtestvért sem kényszerítünk arra, hogy fedje be a fejét, és hosszú hajat hordjon. Ez nem gyülekezeti szabály! De a külső nyilvánvalóvá teszi a belsőt! Róm 14:12 mindenikünk maga ad számot magáról az Istennek. Viszont szeretném, ha minket is megdicsérne az Úr, ahogy az 1Kor 11,2-ben olvassuk: Dicsérlek pedig titeket atyámfiai, hogy ... rendeléseimet megtartjátok. Ámen.